Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal dalam Dimensi Mandiri Profil Pelajar Pancasila pada Anak Usia Dini di TKIT Mutiara Hati Kota Jambi

  • Annisaa Auliya Maghribi Universitas Jambi
  • Hendra Sofyan Universitas Jambi
  • Nyimas Muazzomi Universitas Jambi
Keywords: Learning Video, Local Wisdom, Independent Dimension, PancasilaStudent Profile, Early Childhood

Abstract

This development research aims to develop a learning video product based on local wisdom in the independent dimension of the Pancasila Student Profile. The research respondents were material and media experts as validators, seven Mutiara Hati Kindergarten Teachers, and six children in group B2. The research method used is the research and development method with the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation). Based on the results of the validity test from the material experts, the learning video reached a percentage of 89.6% with very good criteria. The validity test from the media experts showed that the learning video reached a percentage of 98.5% with very good criteria, while the feasibility test by seven Mutiara Hati Kindergarten Teachers obtained a percentage of 91.7% with very good criteria. The children's response in group B2 showed a percentage of 74.1% with good criteria. Thus, based on the results of the assessment, it can be concluded that the learning video product is appropriate and feasible to introduce local wisdom of the Jambi region and develop the independent dimension of the Pancasila Student Profile in children.

References

Apriansyah, M. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil (Jpensil), 9(1), 9–18. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.12905

Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan Kementrian Pendidikan, K. R. dan T. R. I. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka.

Darihastining, S., Aini, S. N., Maisaroh, S., & Mayasari, D. (2020). Penggunaan Media Audio Visual Berbasis Kearifan Budaya Lokal pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1594–1602. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.923

Darma Wisada, P., Komang Sudarma, I., & Wayan Ilia Yuda S, A. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Dalam Journal of Education Technology (Vol. 3, Nomor 3).

Dorlina Simatupang, N., Widayati, S., Rinakit Adhe, K., & Nuris Shobah, A. (2021). Penanaman Kemandirian pada Anak Usia Dini di Sekolah. Dalam Jurnal AUDHI (Vol. 3, Nomor 2).

Fajri, Z., Febriliana Dewi Riza, I., Azizah, H., Sofiana, Y., & Andila, A. (2022). Pemanfaatan Media Pembelajaran Visual Berbasis Apilkasi Canva dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar Anak Usia Dini di PAUD Al Muhaimin Bondowoso. Equilibrium : Jurnal Pendidikan, X(3). https://journal.unismuh.ac.id/index.php/equilibrium/index

Keputusan Kepala Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Nomor 009/H/KR/2022. (t.t.).

Lestari, S., & Fathiyah, K. N. (2023). Analisis Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemandirian pada Anak Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 398–405. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3693

Lestariningrum, A. (2021). Pengelolaan Pembelajaran Berbasis Nilai-nilai Pancasila Masa Pandemi Pada Anak Usia Dini. JMECE: Journal of Modern Early Childhood Education, 01.

Marliani, L. P. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. PAEDAGOGY : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 1(2).

Multazam, F., & Setiasih, O. (2023). Analisis Kebijakan Profil Pelajar Pancasila Terhadap. Aulad : Journal on Early Childhood, 6(1).

Nursafitri, L., Purwanti, E., & Fitriyah. (2021). Pelatihan Video Pembelajaran Kreatif di Era New Normal. Jurnal Pengabdian Masyarakat Universitas Merdeka Malang, 6(1), 35–42. https://doi.org/10.26905/abdimas.v6i1.4919

Nurul Huda, M., & Rosyida, I. (2019). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika Kemandirian Belajar Berbantuan Mobile Learning. PRISMA, 2, 798–806. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 4 Tahun 2022, Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 57 Tahun 2021 Tentang Standar Nasional Pendidikan (2022).

Rupnidah, R., & Suryana, D. (2022). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. Jurnal PAUD Agapedia, 6(1), 49–58.

Sari, A. M., & Linda, L. (2020). Sikap dan Respon Anak PAUD dalam Mengenal Metamorfosis Serangga melalui Media Animasi. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1083–1100. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.776

Sofyan, H. (2022). The Development Of Learning Video Based On Local Wisdom In The Centre Area And Group Learning In Kindergarten. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 11(03).

Sofyan, H., Hartati, S., Anggereini, E., Muazzomi, N., & Ramadhan, S. (2020). Developing e-module local wisdom based for learning at kindergarten in Jambi, Indonesia. Elementary Education Online, 19(4), 2074–2085. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2020.763331

Suryana, D., & Hijriani, A. (2021). Pengembangan Media Video Pembelajaran Tematik Anak Usia Dini 5-6 Tahun Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 1077–1094.

Published
2024-10-31
How to Cite
Auliya Maghribi, A., Hendra Sofyan, & Nyimas Muazzomi. (2024). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal dalam Dimensi Mandiri Profil Pelajar Pancasila pada Anak Usia Dini di TKIT Mutiara Hati Kota Jambi. Journal Ashil: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 151-171. https://doi.org/10.33367/piaud.v4i2.5425